De 4 meest populaire soorten yoga

De 4 meest populaire soorten yoga

In dit artikel bespreken we de 4 meest populaire soorten yoga. Yoga wordt wereldwijd door duizenden mensen beoefend. Als je overweegt om ook te beginnen, wees je er dan van bewust dan er veel verschillende soorten yoga zijn en je niet met elke soort hetzelfde bereikt. Er zijn verschillende typen, daarom is het belangrijk om de juiste vorm te kiezen afhankelijk van wat je uit je yogabeoefening wilt halen.

Meest populaire yoga stijlen

Hier zijn vier van de meest populaire soorten yoga in ashrams, sportscholen en fitnesscentra over de hele wereld.

1. Hatha Yoga – Een goed begin

“Hatha” is een term die je veel zult horen wanneer je leest over yoga. Nieuwkomers krijgen meestal de indruk dat Hatha een specifiek type yoga is, zoals Ashtanga of Iyengar. Maar dat is eigenlijk niet waar. “Hatha” beschrijft eigenlijk alle fysieke praktijken van yoga. Het is een zeer algemene term die bijna uitwisselbaar is met de term “yoga”. Wanneer je Ashtanga-yoga doet, doe je Hatha. Wanneer je Iyengar-yoga doet, doe je Hatha.

Dus wat krijg ik bij een Hatha les? Als je een Hatha les op het schema van je sportschool ziet, kun je waarschijnlijk een trage yogales verwachten met rek- en ademhalingsoefeningen. Het doel van deze lessen is om te leren poses te doen, vast te houden en je te concentreren op je ademhaling. Hoewel de bewegingen traag zijn, zijn ze een geweldige manier om te trainen en stress te verlichten.

2. Kundalini Yoga – Spiritueel en snel

Kundalini is een zeer oude vorm van yoga, en is relatief recent geïntroduceerd in het Westen. Dit type yoga is gericht op een combinatie van houdingen en ademhaling. De houdingen worden uitgevoerd samen met bepaalde ademhalingstechnieken. Dit maakt de training meer intens. De sequenties in Kundalini yoga (genaamd kriyas) worden snel en herhaaldelijk uitgevoerd. Ook kun je verschillende poses vasthouden terwijl je bewust op een bepaalde manier ademt. Als je een normale yogales hebt uitgeprobeerd en de intensiteit wilt verhogen, kun je Kundalini uitproberen. Over het algemeen is Kundalini yoga in gelijke mate een spirituele/mentale activiteit als een fysieke.

3. Ashtanga Yoga – Gestructureerd en uitdagend

Voor de meer atletische en gevorderden is Ashtanga-yoga een goede keuze. Dit type yoga kan als meer uitdagend en goed gestructureerd worden beschouwd. Ashtanga bestaat uit zes verschillende reeksen, die studenten in hun eigen tempo en zelfstandig kunnen doorlopen. Elke reeks heeft verschillende kenmerken en richt zich op een ander aspect van uw lichaam. Om een ​​voorbeeld te geven: de eerste reeks, Yoga Chikitsa genaamd, richt zich op ontgifting, kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen. Het bestaat uit 75 houdingen en duurt 1,5 tot 2 uur om te voltooien. Er zijn yogastudio’s met led-lessen, waar de instructeur je door alle houdingen loodst (meestal in de primaire of secundaire reeks). Echter, zodra je de drift hebt gekregen, kun je gewoon verder gaan en oefenen zonder instructies, wat geweldig aanvoelt en erg lonend kan zijn.

4. Hot en Bikram Yoga – Intens en zweterig

Hot yoga doe je in een kamer die wordt verwarmd tot 35-40 graden Celsius met een vochtigheidsgraad van 40%. Het wordt meestal gedaan in een vloeiende (vinyasa) stijl. De gedachte is dat de warmte de spieren losmaakt en zo de flexibiliteit bevordert. Bij hot yoga gaat het om zweten en het maakt je lichaam heel, heel warm, wat ook de snelheid van vetverbranding kan stimuleren.

Dus wat is Bikram yoga? Niet alle hot yoga is Bikram yoga, maar alle Bikram is heet. Bikram yoga is een subtype van hot yoga, ooit bedacht door een yogi genaamd Bikram Choudhury. De oefening bestaat uit 26 houdingen die worden gedaan in een hete yogaruimte.

Conclusie

Dit zijn slechts enkele van de verschillende soorten yoga die je kunt volgen bij jou in de buurt. Het is zeker de moeite waard om de wereld van yoga beetje bij beetje te verkennen om erachter te komen welk type het beste bij jou past.

Geen Reacties

Sorry, the comment form is closed at this time.