Hoe begin je met Yoga

Hoe begin je met Yoga

In dit artikel leggen we uit hoe je start met yoga. Voor iemand zonder eerdere yoga ervaring kunnen de yoga-oefeningen overweldigend lijken. Niet alleen klinken de yogastijlen niet vertrouwd (Hatha, Vinyasa, Iyengar, Forrest). Ook de pose-namen worden vaak gepresenteerd in een andere taal (Tadasana, Savasana en Uttanasana).

Hoe start je met yoga

Het kan spannend zijn om de sprong te wagen en je in te schrijven voor je eerste les. Dit is wat je moet weten om je te voor te bereiden op je eerste les.

Gezondheidsvoordelen

Yoga bestaat al duizenden jaren en kent vele gezondheidsvoordelen. In tegenstelling tot de westerse manier van denken, draaide het bij yoga vroeger niet om de houdingen.

In feite is het fysieke element van yoga een relatief recente toevoeging aan de oude praktijk. Bij yoga gaat het traditioneel over de ademhaling. Als je je ademhaling beheerst dan is de rest slechts oefening.

Het beheersen van de ademhaling kan zeker zijn vruchten afwerpen als het gaat om onze gezondheid. Een studie gepubliceerd in Medical Science Monitor Basic Research toonde aan dat een enkele, 25 minuten durende, begeleide oefening van alternatieve neusgat-yoga-ademhaling de bloeddruk en ademhalingssnelheid bij hypertensie en gezonde vrijwilligers aanzienlijk verlaagde.

Dit soort meditatieve ademhaling, in combinatie met fysieke beweging, kan helpen stress, depressie en angst te beheersen en je stemming en slaapkwaliteit te verbeteren. Daarnaast helpen de yoga poses en om meer flexibel te worden en je balans en coördinatie te verbeteren.

Basisprincipes

De beste manier om yoga te leren is door het te doen. Als je nerveus bent over het bijwonen van een les, schroom dan niet om een ​​beetje te studeren voordat je naar de les gaat.

Lees over verschillende yogastijlen

Het is een goed idee je enigszins te verdiepen in de verschillende yogastijlen voordat je naar een les gaat. Hatha lessen zijn bijvoorbeeld meer geschikt voor beginners, omdat de bewegingen rustiger zijn. Vinyasa, Ashtanga en power-yoga lessen kunnen uitdagender zijn, afhankelijk van het instructieniveau. Iyengar lessen hebben een sterke focus op een goede houding en gebruikt vaak hulpmiddelen om studenten te helpen hun vorm te perfectioneren.

Bikram yoga maakt gebruik van houdingen die voor de meeste mensen toegankelijk zijn, maar vanwege de zeer warme temperaturen (in sommige studio’s zelfs 40 graden) waarbij de lessen worden gegeven is het voor sommige mensen te inspannend. Bijvoorbeeld, voor zwangere vrouwen of mensen met een bekende medische aandoening

Kundalini-lessen bevatten vaak meer meditatie, chanting en spirituele elementen, die misschien ongemakkelijk voelen als je niet bekend bent met deze vorm van yoga.

Kijk daarom goed naar de lesroosters van de verschillende lokale yogastudio’s om te zien welke soorten yoga ze bieden. Bekijk ook dit artikel voor de top 4 meest populaire yogastijlen.

Raak vertrouwd met de basishoudingen

Afhankelijk van de studio en de instructeur, worden naar de Hindi of Engelse benaming van de basishoudingen verwezen of een combinatie van beiden. Dit kan de eerste paar keer dat je naar de les gaat wat verwarring opleveren.

Het is een goed idee om de meest voorkomende houdingen te bekijken om vertrouwd te raken met de Engelse en Hindi-namen en hoe de houding er uitziet. Favorieten zoals de pose van het kind (balasana) en de naar beneden gerichte hond (adho mukha svanasana) zijn opgenomen in zowat elke les, dus het is geen verkeerd idee om je van tevoren alvast bekend te maken met deze houdingen. Andere veel voorkomende houdingen zijn ‘de krijger’ en ‘zonnegroet’. In dit artikel leggen we een aantal yoga houdingen voor beginners uit.

Ontdek welk materiaal je nodig hebt

De meeste studio’s moedigen studenten aan om hun eigen yoga matten mee te nemen naar de les. Als je zelf geen mat of ander materiaal hebt, zijn ze vaak te huur voor een kleine vergoeding. Neem contact op met je lokale studio om te zien wat hun beleid is. Anders hoef je waarschijnlijk niets mee te nemen.

Studio’s en sportscholen bieden doorgaans alle materialen die je nodig hebt, inclusief kussens, blokken en dekens. Als je van plan bent om thuis een les te proberen, overweeg dan om de basisbenodigdheden in huis te halen of vervangende rekwisieten die je al in huis hebt te verzamelen voordat je begint. Zo kun je bijvoorbeeld een handdoek gebruiken in plaats van een mat of een riem in plaats van een yoga riem. Het vinden van een vervanging voor yoga blokken is wat lastiger, maar met een stevig boek met harde kaft lukt het ook.

Denk na over wat je gaat dragen

In tegenstelling tot wat de yoga-industrie zou willen, is yogales geen modeshow. Wat je draagt ​​is zo ongeveer het minst belangrijke element van de beoefening. Het is een goed idee om een ​​comfortabele, elastische broek of korte broek te dragen, en een nauwsluitende top die niet boven je hoofd omhoog vliegt telkens als je een inversie uitvoert. In dit artikel geven we enkele kledingtips.

Niet onbelangrijk weetje is dat yoga blootsvoets is. Als je liever niet blootsvoets gaat, investeer dan in een paar yoga sokken met grip aan de onderkant om te voorkomen dat je voeten op je mat wegglijden.

Hiermee zijn we aan het einde gekomen van onze introductiegids over je start met yoga.

Geen Reacties

Sorry, the comment form is closed at this time.