Hoeveel calorieën verbrand je met Yoga

Hoeveel calorieën verbrand je met Yoga

In een yogales van 60 minuten verbrandt je naar verwachting gemiddeld tussen de 200 – 600 calorieën. Hoeveel je verbrandt is afhankelijk van je gewicht, stofwisselingssnelheid en de yogastijl. In dit artikel  bespreken we hoeveel calorieën je verbrandt met yoga.

Verbrande calorieën per Yogales

Yoga is een geweldige manier om fit en flexibel te blijven. Het is een leuke manier om calorieën te verbranden om zo gewicht te verliezen. Ook mensen met een slechte conditie, overgewicht of beperkte mobiliteit vinden meestal een yogastijl die bij hen past.

Het wordt vaak als ontspannend en herstellend ervaren en het vermindert je stressniveau. Voor het beoefenen van yoga heb je weinig nodig en het hoeft niet veel te kosten.

Hoeveel calorieën verbrandt yoga?

Meestal wanneer mensen een nieuwe oefening beginnen, willen ze weten welk effect het heeft. Maar hoe bereken je dan precies hoeveel calorieën je verbrandt?

Er zijn verschillende soorten yoga en het aantal verbrande calorieën verschilt per stijl.

Hoeveel calorieën iemand verbrandt in vergelijking met een ander als ze beiden dezelfde oefening doen, is afhankelijk van de duur van de les, hun gewicht, vetpercentage en genetische verschillen.

Voorbeeld:

Iemand die 60 kg weegt en Hatha gedurende 60 minuten uitvoert, zou ongeveer 177 calorieën verbranden. Terwijl iemand met een gewicht van 90 kg ongeveer 252 calorieën zou verbranden in dezelfde tijd.

Bij een Bikram sessie (een specifiek type hete yoga) zou de een ongeveer 447 calorieën verbranden en de ander ongeveer 638 calorieën .

Verschillen per yogastijl

Hieronder hebben we de verwachte gemiddelde calorieverbranding per yogastijl op een rijtje gezet.

YogastijlGemiddelde calorieverbranding
Hatha100 - 200 calorieën
Ashtanga Yoga (of Power Yoga)300 - 400 calorieën
Bikram Yoga (of Hot yoga)400 - 500 calorieën
Vinyasa Yoga (Flow Yoga)500 - 600 calorieën

Ben je serieus in jouw wens om af te vallen? Combineer jouw lessen dan met andere duursporten zoals hardlopen en/of 1 a 2 bezoeken per week aan de sportschool. Trainingsprogramma’s zoals bodypump, cross-fit en andere high intensity full body work-outs helpen bij het afvallen. Bekijk zeker ook dit artikel over yoga als een workout.

Wil je liever zelf aan de slag in de sportschool. Kies dan voor een work-out met zware gewichten en hoge intensiteit. Laat je adviseren in de sportschool over een trainingsrooster waarbij je meerdere spiergroepen tegelijkertijd in een sessie traint. De sleutel is daarbij om niet telkens te pauzeren tussen oefeningen. Probeer meerdere typen oefeningen opeenvolgend achter elkaar te doen zodat je jezelf maximaal inspant.

 

Geen Reacties

Sorry, the comment form is closed at this time.