Is Yoga een goede workout

Is Yoga een goede workout

Fitness rages komen en gaan, maar vrijwel geen ander oefening gaat al zo lang mee als yoga. Het bestaat al meer dan 5000 jaar. Fysieke activiteit hoeft niet altijd inspannend te zijn om effectief te zijn. Hoewel het misschien soft lijkt in vergelijking met andere trainingsprogramma’s, houden de gezondheidsvoordelen van yoga gelijke tred met de andere ‘traditionele’ vormen van lichaamsbeweging.

Bij de beoefening van yoga doe je meer dan alleen calorieën verbranden en spieren sterker maken. Het is een totale mind-body workout die het versterken en strekken van houdingen combineert met diepe ademhaling en meditatie of ontspanning.

Er zijn meer dan 100 verschillende vormen van yoga. Sommige soorten zijn snel en intens. Anderen zijn rustig en ontspannend.

Voorbeelden van verschillende yogavormen

  1. Hatha. Een vorm die het meest geassocieerd met yoga. Het combineert een reeks basisbewegingen met ademhalingsoefeningen.
  2. Bikram. Beter bekend als ‘hot yoga’, is het een serie van 26 uitdagende poses die worden uitgevoerd in een ruimte die is verwarmd tot een hoge temperatuur.
  3. Ashtanga. Een reeks houdingen gecombineerd met speciale ademhalingstechnieken.
  4. Vinyasa. Een oefening bestaande uit een reeks houdingen die vloeiend in elkaar overvloeien.
  5. Power. Een snelle hoge intensiteitstraining die je spieren versterkt.
  6. Iyengar. Een oefening waarbij gebruik wordt gemaakt van rekwisieten zoals blokken, riemen en stoelen om je te helpen de uitlijning van het lichaam te verbeteren.

Waarom Yoga een goede workout is

Regelmatige beoefening van yoga zou het risico op hartaandoeningen en hypertensie verlagen. Yoga zou ook de symptomen van depressie, hoofdpijn en pijn gerelateerde ziekten zoals artritis verminderen.

Yoga lijkt ook gewichtstoename te bestrijden. Uit een vier jaar durende studie van het Fred Hutchinson Cancer Research Center in Seattle kwam naar voren dat volwassenen van middelbare leeftijd die minstens één keer per week yoga beoefenen, gemiddeld 3 kilo lichter waren dan hun peers.

Waarom is het zo’n goede oefening?

In tegenstelling tot andere oefeningen zoals hardlopen en krachttraining die de hartslag verhogen, doet yoga het tegenovergestelde. Het brengt je in een parasympathische staat, waardoor je hartslag en bloeddruk dalen. Het vermindert stress en zorgt ervoor dat je lichaam het hormoon serotonine (het ‘gelukshormoon’), aanmaakt dat helpt bij het reguleren van alles van je humeur en eetlust tot je slaappatroon.

Met yoga verbrand je relatief minder calorieën in vergelijking met andere oefeningen.

Intensiteitsniveau: varieert per type

De intensiteit van je yoga-training hangt af van welke vorm je kiest. Technieken zoals Hatha en Iyengar zijn zachtaardig en traag. Bikram en power yoga zijn sneller en uitdagender.

Welke spiergroepen train je met yoga

  • Core: Er zijn yoga houdingen om zowat elke kernspier te trainen. Wil je die love handles aanspannen? Doe een zijwaartse plank. Om het midden van je buikspieren te trainen, kun je een boot-pose doen, waarbij je balanceert op je bekken en je benen in de lucht houdt.
  • Armen: Met yoga bouw je geen armkracht op met losse gewichten of machines, maar met het gewicht van je eigen lichaam. Sommige houdingen, zoals de plank, verspreiden je gewicht gelijkelijk tussen armen en benen. Bij andere houdingen zoals de kraan- en kraaien pose, worden je armen nog meer uitgedaagd doordat je er je volledige lichaamsgewicht op laat rusten.
  • Benen: Yoga-houdingen trainen alle spiergroepen in je benen inclusief je dijbeen, heupen en dijen.
  • Billen: Met yoga-squats, bridges en warrior-poses train je je billen.
  • Rug: Bewegingen zoals de downward facing dog, child’s pose en cat/cow train je je rug.

Yoga is een geweldige oefening. Het vergroot je kracht, lenigheid en lichaamsbewustzijn. Zeker in combinatie met duursporten (zoals wandelen, fietsen of zwemmen) is yoga een effectieve workout.

Lees in dit artikel meer over de gezondheidsvoordelen van yoga.

Geen Reacties

Sorry, the comment form is closed at this time.