Verbeter je ademritme

Verbeter je ademritme - Yoga in de Buurt Blog

Verbeter je ademritme

* Het artikel is geschreven door Inge Saraswati  (Yoga docent) in samenwerking met Yoga in de Buurt. *

 

Voel je je opgejaagd en heb je een benauwd gevoel door stress? Een verstoorde ademhaling kan veel klachten veroorzaken. De oplossing? Verbeter je ademritme! Lees verder en ontdek wat je volgens Inge Saraswati kunt doen om je ademritme te verbeteren en stress klachten te verminderen en/of te voorkomen.

 

Stress klachten

Zijn de volgende stress klachten herkenbaar voor je?

 

  • Je jaagt jezelf op om van A naar B te komen;
  • Je hebt geen rust meer;
  • Je ervaart geen momenten van kalmte meer in je dag;
  • Je wordt kortademig;
  • Je krijgt niet genoeg lucht;
  • Je ademhaling gaat steeds hoger zitten;
  • Je wordt steeds meer benauwd door stress;
  • Je duizelt ervan;
  • Je wordt steeds benauwder;
  • Je handen trillen steeds vaker wanneer je iets moet doen en
  • Je hebt het gevoel dat je het niet meer aankan!

 

Herkenbaar? Laten we nog even verder kijken wat er nog meer gebeurt.

 

  • Je dagelijks werk en/of bezigheden jagen je inmiddels angst aan;
  • Je wordt steeds benauwder en
  • Je bent doodmoe.

 

Vraag jij je ook soms in wanhoop af wat je kunt doen om jezelf rustiger te maken en denk je soms: ‘Ik wil dit niet meer!’. Lees dan zeker verder en pas de tips tegen stress toe.

 

Tips tegen stress

Hopelijk kunnen onderstaande tips tegen stress en instructies je helpen. Doe het volgende:

 

  1. Sluit je ogen en vertel jezelf dat op dit moment alles er even niet toe doet, hóe je je ook voelt.
  2. Richt je op je ademhaling, leg je handen op je buik en adem diep inen uit door je neus.
  3. Adem weer diep en laag in, naar je handen toe, terwijl je contact maakt met het gevoel in je buik.
  4. Adem dan weer heel rustig uit door je neus en bedenk dat je alle spanning loslaat op de uitademing.
  5. Blijf dit enkele minuten doen en laat alle spanning los.

 

Deze oefening kun je doen wanneer je maar wilt. Zittend, liggend, de hele dag door. Wel raden we je aan om er bij het wakker worden mee te beginnen en het vooral te doen voor het slapen gaan.

 

Stress herkennen

Hoe kun jij stress herkennen? En hoe weet jij of je een verstoord ademritme hebt? ‘Vaak zien we dat mensen hoog zitten met hun adem, ze zijn letterlijk weggevlucht van hun gevoel en alles komt in hun hoofd terecht. Denken en uiteindelijk malen is het gevolg. Er vliegen duizenden gedachten door het hoofd die hij/zij niet meer op een rij krijgt’, aldus Inge.

Een oververhit denken

Inge: ‘Er zijn zelfs mensen die niet eens meer weten wat ze denken en dit komt voort uit een oververhit denken. Het gevolg is uitermate gestrest door het leven gaan waar stress klachten als slapeloosheid, pijn in nek en schouders uit voortkomen. Weet je, hoe kun je nu ontspannen schouders hebben als de ademhaling hoog zit? Je moet zoveel moeite doen om nog wat zuurstof in die longen te krijgen dat je gaat ademen naar je borst in plaats van naar je buik en zo schieten die schouders omhoog. Alles wordt belast vanaf je hoofd tot je borst. Dit geeft heel veel nare klachten’. 

 

Hoe kom je nu van deze nare stress klachten af als een verstoord ademritme? Pas de tips van Inge toe en observeer wat er gebeurt. Besef ook goed dat ademhalen je leven is. Zonder dat is er geen leven! En besef ook dat een verstoord ademritme heel veel klachten kan veroorzaken en dat jij degene bent die er wat aan kan doen.

 

Wil je nog meer weten?

Bekijk andere anti-stress tips van Irene Hofman: Yoga tips om in slaap te vallen.

 

Vragen?

Laat je vragen weten. Dan zorgt het blogteam voor de antwoorden in komende blogs. E-mail ons: info@77.72.145.130.

 

Zoek Yoga in de Buurt

Probeer eens een Yogales!

Ga naar: Yoga zoeken.

 

Wat is jouw favoriete adem oefening tegen stress?

Laat van je horen en reageer op deze blog.

 

 

Gast-blogger worden voor Yoga in de Buurt?

Dat kan, weet wel dat de Yoga in de buurt redactie het recht heeft om bijdragen te weigeren, te redigeren en of in te korten. Inzendingen mogen ook niet reeds eerder ergens anders verschenen zijn én worden uitsluitend voor Yoga in de Buurt geschreven. Jouw blog wordt ook via internet (Yogaindebuurt.nl) en onze sociale media verspreid. Eventuele auteursrechten berusten verder bij jou als schrijver. Daarom word je als schrijver bovenaan het artikel genoemd met een link naar jouw website. Yoga in de Buurt is verder niet aansprakelijk voor  eventuele onjuistheden in de blog. Inzendingen graag voorzien van naam, e-mail en website. Stuur je inzending naar: info@77.72.145.130.

Geen Reacties

Sorry, the comment form is closed at this time.