Waar is yoga allemaal goed voor?

Waar is yoga allemaal goed voor?

Op zoek naar redenen om yoga te proberen? Van meer kracht tot flexibiliteit tot gezondheid van het hart, er zijn vele redenen om te starten met yoga.

Top 10 gezondheidsvoordelen van yoga

Yoga, iedereen kan het en het is voor iedereen. Maar wat zijn nou precies de voordelen voor je gezondheid? In het kort: yoga heeft een positieve invloed op je lichaam, geest en ziel. Hieronder hebben we onze uitgebreide top 10 op een rijtje gezet.

Top 10 manieren waarop yoga de gezondheid verbetert

#1 Verbetert de flexibiliteit

Verbeterde flexibiliteit is een van de eerste en meest voor de hand liggende voordelen van yoga. Tijdens je eerste les zul je waarschijnlijk je tenen niet kunnen aanraken, laat staan ​​een backbend doen. Maar als je ermee doorgaat, zul je merken dat je steeds flexibeler wordt en met enige oefening worden schijnbaar onmogelijke yogahoudingen mogelijk. Je zult waarschijnlijk ook merken dat pijntjes en pijn langzaamaan verdwijnen. Dat is geen toeval. Strakke heupen kunnen het kniegewricht belasten als gevolg van onjuiste uitlijning van de dij en de scheenbeenderen. Strakke hamstrings kunnen leiden tot afvlakking van de lumbale wervelkolom, wat rugpijn kan veroorzaken. En verminderde flexibiliteit in spieren en bindweefsel, zoals ligamenten, kan een slechte houding veroorzaken.

#2 Bouwt spierkracht

Sterke spieren doen meer dan jou er goed uit laten zien. Ze beschermen je ook tegen aandoeningen zoals artritis en rugpijn, en helpen vallen bij ouderen te voorkomen. Wanneer je kracht opbouwt door middel van yoga, bouw je kracht en flexibiliteit in balans op. Als je gewoon naar de sportschool gaat en gewichten heft dan kies je voor kracht ten koste van flexibiliteit.

#3 Verbetert je houding

Je hoofd is als een bowlingbal – groot, rond en zwaar. Wanneer het direct over een rechtopstaande wervelkolom wordt gebalanceerd, heeft het veel minder werk voor je nek- en rugspieren nodig om het te ondersteunen. Verplaats hem enkele centimeters naar voren, echter, en je begint die spieren te belasten. Houd die voor overhangende bowlingbal acht of twaalf uur per dag omhoog en het is geen wonder dat je moe bent. En vermoeidheid is misschien niet uw enige probleem. Een slechte houding kan rug-, nek- en andere spier- en gewrichtsproblemen veroorzaken.

#4 Verbetert je bloedsomloop

Yoga laat je bloed stromen. Meer specifiek, de ontspanningsoefeningen die je in yoga leert, kunnen je bloedsomloop helpen verbeteren, vooral in je handen en voeten. Door yoga breng je ook meer zuurstof naar je cellen, die daardoor beter functioneren. Bepaalde yoga poses helpen om bloed uit interne organen te wringen en nieuw zuurstofrijk bloed naar binnen te laten stromen zodra de wending is losgelaten. Omgekeerde houdingen, zoals de handstand en schouderstand, helpen om bloed uit de benen en bekken terug te laten vloeien naar het hart. Yoga verhoogt ook de niveaus van rode bloedcellen, die zuurstof naar de weefsels transporteren. En het verdunt het bloed door bloedplaatjes minder kleverig te maken en door het niveau van stolsel-bevorderende proteïnen in het bloed te verminderen.

#5 Onderhoudt je zenuwstelsel

Sommige gevorderde yogi’s kunnen hun lichaam op buitengewone manieren beheersen, waarvan er veel door het zenuwstelsel worden gemedieerd. Wetenschappers hebben yogi gevolgd die ongebruikelijke hartritmes kunnen induceren, specifieke hersengolf patronen konden genereren en met een meditatietechniek de temperatuur van hun handen kunnen verhogen.

#6 Helpt je te focussen

Een belangrijk onderdeel van yoga richt zich op het heden. Studies hebben aangetoond dat regelmatige yoga praktijken coördinatie, reactietijd, geheugen en zelfs IQ-scores verbeteren. Mensen die ‘transcendent meditation’ beoefenen, demonstreren de vaardigheid om problemen op te lossen en informatie beter te verwerven en terug te roepen – waarschijnlijk omdat ze minder afgeleid zijn door hun gedachten, die steeds opnieuw kunnen spelen als een eindeloze lus.

#7 Verbetert je balans

Het regelmatig beoefenen van yoga verhoogt proprioceptie (het vermogen om te voelen wat je lichaam doet en waar het zich in de ruimte bevindt) en verbetert de balans. Mensen met een slechte houding of disfunctionele bewegingspatronen hebben meestal een slechte proprioceptie, die is gekoppeld aan knieklachten en rugpijn.

#8 Versterkt de werking van je immuunsysteem

Asana en pranayama verbeteren waarschijnlijk de immuunfunctie, maar tot nu toe heeft meditatie de sterkste wetenschappelijke ondersteuning op dit gebied. Het lijkt een gunstig effect te hebben op de werking van het immuunsysteem, het te stimuleren wanneer dat nodig is.

#9 Geeft je gemoedsrust

Yoga doet denken aan de schommelingen van de geest, volgens Patanjali’s Yoga Sutra. Met andere woorden, het vertraagt ​​de mentale loops van frustratie, spijt, woede, angst en verlangen die stress kunnen veroorzaken. En omdat stress betrokken is bij zoveel gezondheidsproblemen – van migraine en slapeloosheid tot lupus, MS, eczeem, hoge bloeddruk en hartaanvallen – als je leert je geest tot rust te brengen, zul je waarschijnlijk langer en gezonder leven.

#10 Bevordert je relaties

Liefde kan niet alles overwinnen, maar het kan zeker helpen bij genezing. Het cultiveren van de emotionele steun van vrienden, familie en gemeenschap is herhaaldelijk aangetoond om de gezondheid en genezing te verbeteren. Een regelmatige yogapraktijk helpt vriendelijkheid, mededogen en grotere gelijkmoedigheid te ontwikkelen. Samen met de nadruk die de yogafilosofie legt op het vermijden van schade aan anderen, het vertellen van de waarheid en het nemen van alleen wat je nodig hebt, kan dit veel van je relaties verbeteren.

Geen Reacties

Sorry, the comment form is closed at this time.