Yoga en marketing

Yoga en marketing

In maart 2017 vroeg Yoga in de Buurt aan studenten, docenten en studio’s via een online enquête een aantal vragen. Waarom? We willen onze (toekomstige) diensten graag goed afstemmen op de wensen van onze bezoekers en gebruikers van ons Yoga in de Buurt platform. Daarom vroegen we naar jouw mening. Wat kwamen we te weten? In deze blog geven we je een aantal cijfers over Yoga en marketing.

 

Yoga docenten en studio’s

We stuurden de enquête naar iedereen die toen in onze database stond en alle leden van onze nieuwsbrief. Dit waren grofweg zo’n 850 mensen. Daarvan reageerden 13 docenten en 18 studio’s. Dit is een respons van maar 3.65 %. Toch vinden we het interessant wat zij met ons deelden en dus met jou.

 

Resultaten Yoga Enquête

We bekeken de resultaten van de Yoga enquête. Dit is wat ons opviel bij de antwoorden van beide doelgroepen.

 

Samenvatting enquête

 

  • 1-5 uur per week is een Yoga studio en/of docent bezig met het promoten van lessen.
  • De website en Facebook zijn de meest gebruikte kanalen.
  • Een Yoga studio maakt meer gebruik van social media kanalen dan een Yoga docent.
  • Andere kanalen / platformen zoals Yoga in de Buurt, Yoga Magazine, Yoga Online en Yoga Krant worden ook ingezet, maar vooral door Yoga studio’s en minder door docenten.
  • Marketing van de Yoga gebeurt vooral via Websites, Social Media en Vrienden en familie.
  • Yoga studio’s geven meer geld aan marketing uit dat docenten dat doen.
  • Marketing kosten lopen soms op tot maximaal 2000 Euro per jaar per studio.

 

Promoten Yogalessen

 

Studio eigenaren

Hoeveel uren werken studio eigenaren per week aan het promoten van de Yogalessen en studio?

 

  • 69.2 % geeft 1-5 uur per week aan.
  • 23.1 % geeft 6-10 uur per week aan.
  • 7.7 % geeft meer dan 15 uur per week aan.

 

Yoga docenten

Hoeveel uren werken Yoga docenten per week aan het promoten van de Yogalessen?

 

  • 66.7 % geeft 1-5 uur per week aan.
  • 11.11 % geeft 11-15 uur per week aan.
  • 5.6 % geeft 6-10 uur per week aan.

 

Yoga weetje!

Deze uren zijn dus bovenop de uren die een docent vaak al les geeft en daarover lazen we meer bij Yoga weetjes over het Yoga rooster en Yoga salaris in de blog ‘Werken als Yoga docent’.

 

Marketing kanalen

 

Studio eigenaren

Welke marketing kanalen zetten studio eigenaren in om de Yoga studio vindbaar te maken en te promoten?

 

  • 92.3 % Website eigen Yoga studio
  • 92.3 % Facebook
  • 46.2 % LinkedIn
  • 38.5 % Instagram
  • 38.5 % Google+
  • 15.4 % Persoonlijk netwerk

 

Yoga docenten

Welke marketing kanalen zetten Yoga docenten in om de Yoga studio vindbaar te maken en te promoten?

 

  • 77.8 % Eigen website
  • 77.8 % Facebook
  • 38.9 % Website Yoga studio
  • 16.7 % LinkedIn
  • 16.7 % Google+
  • 5.6 % Persoonlijk netwerk
  • 0 % Instagram

 

Yoga weetje!

De populairste marketing kanalen lijken toch de website van de studio en van de docent te zijn en Facebook.

 

Marketing platformen

 

Studio eigenaren

Welke andere (online) marketing kanalen / marketing platformen zetten Yoga studio’s in om de studio vindbaar te maken en te promoten?

 

  • 92.3 % Yoga in de Buurt
  • 38.5 % Yoga Magazine
  • 23.1 % Yoga Online (Dit is de website van Yoga Magazine)
  • 23.1 % Yoga Krant
  • 15.4 % Yoga Internationaal
  • 23.1 % Yoga Trail
  • 7.7 % Vereniging Yoga Nederland (VYN)
  • 0 % Yoga Tribes
  • 0 % Happinez
  • 0 % Yogi Yogablad

 

Yoga docenten

Welke andere (online) marketing kanalen / marketing platformen zetten Yoga docenten in om de Yoga studio vindbaar te maken en te promoten?

 

  • 77.8 % Yoga in de Buurt
  • 16.7 % Yoga Online (Dit is de website van Yoga Magazine)
  • 16.7  % Yoga Krant
  • 0 % Yoga Internationaal
  • 11.1 % Yoga Trail
  • 5.6 % Yoga Magazine
  • 5.6 % Vereniging Yoga Nederland (VYN)
  • 5.6 % Mond-op-Mond reclame
  • 5.6 %  Lokale media
  • 0 % Yoga Tribes
  • 0 % Happinez
  • 0 % Yogi Yogablad

 

Yoga weetje!

Yoga studio’s en docenten lijken vooral gebruik te maken van nationale bladen en platformen en Yoga Magazine lijkt van de Yoga bladen het meest ingezette blad.

 

PR-middelen

 

Studio eigenaren

Welke PR-middelen zetten studio eigenaren in om zich vindbaar te maken en te promoten?

 

  • 100 % Websites
  • 84.6 % Social Media
  • 76.9 % Vrienden en familie
  • 61.5 % Online Platformen
  • 53.8 % Visite kaartjes
  • 38.5 % (Lokale) Kranten
  • 38.5 % Flyers
  • 30.8 % Folders
  • 23.1 % Posters
  • 15.4 % Magazines
  • 15.4 % Advertenties
  • 7.7 % Overige zoals reclame maken op buurtmarkten, op het raam van de studio en via artikelen.

 

Yoga docenten

Welke PR-middelen zetten Yoga docenten in om zich vindbaar te maken en te promoten?

 

  • 72.2 % Social Media
  • 66.7 % Vrienden en familie
  • 66.7 % Flyers
  • 61.1 % Visite kaartjes
  • 50 % Websites
  • 50 % Online Platformen
  • 27.8 % Agenda berichten op platformen
  • 22.2 % Advertenties
  • 16.7 % (Lokale) Kranten
  • 16.7 % Posters
  • 11.1 % Folders
  • 0 % Magazines

 

Yoga weetje!

Yoga studio’s en docenten gebruiken een grote verscheidenheid aan PR-middelen en zetten allerlei online kanalen in en ook zetten ze geprinte media in.

 

Marketing kosten

 

Studio eigenaren

Hoeveel geld geeft een studio eigenaar per jaar uit om de Yoga studio te promoten?

 

  • 30.8 % 0-250 Euro per jaar (0.70 Euro per dag bij 2000 Euro per jaar!)
  • 50.4 % 501-1000 Euro per jaar (2.70 Euro per dag bij 2000 Euro per jaar!)
  • 23.1 % 1001-2000 Euro per jaar (5.40 Euro per dag bij 2000 Euro per jaar!)
  • 7.7 % heeft geen idee hoeveel geld er per jaar naar marketing gaat.

 

Yoga docenten

Hoeveel geld geeft een Yoga docent per jaar uit om de Yoga studio te promoten?

 

  • 77.8 % 0-250 Euro per jaar (0.70 Euro per dag bij 2000 Euro per jaar!)
  • 11.1 % 251-500 Euro per jaar (1.30 Euro per dag bij 500 Euro per jaar!)
  • 11.1 % 501-1000 Euro per jaar (2.70 Euro per dag bij 1000 Euro per jaar!)

 

Yoga weetje!

Yoga studio’s geven er meer aan uit dan docenten, maar een beetje marketing kost een Yoga studio en docent niet alleen tijd, maar ook een behoorlijk bedrag per jaar.

 

Conclusie

Vragen die dit bij ons oproep zijn: “Welke marketing middelen levert een Yoga studio en docent nu werkelijk de meeste klanten op?” en “Kan het makkelijker?”. Geef je mening: info@77.72.145.130.

 

Lees ook de blog over de resultaten over Werken als Yoga docent.

 

Doe mee

Er komen nieuwe enquêtes. Nog even geduld. We zijn ermee bezig!
Of werk er aan mee: Yoga vacatures.

 

Enquête Kanjer

Ben jij een ster in het opstellen en verwerken van enquêtes? Zet je dan vrijwillig in om Yoga binnen Nederland samen met Yoga in de Buurt te  brengen. E-mail ons: info@77.72.145.130 of bekijk de vacature pagina.

 

Nieuwsbrief

We melden het alleen als er ook écht nieuws is. Dat geldt ook voor onze nieuwsbrief. Deze versturen we als we iets te vertellen hebben, waarvan wij denken dat het nuttig is om te weten.

 

Meld je er hier voor aan: Aanmelden Nieuwsbrief.

 

Feedback

We staan altijd open voor feedback. Stuur ons dus gerust je suggesties: info@77.72.145.130.

Geen Reacties

Sorry, the comment form is closed at this time.