fbpx
 
Yogalessen
Yogalessen Amsterdam

Yogalessen

Yogalessen zijn over het algemeen 90 minuten lang, bij sportscholen duren ze meestal 60 minuten. Wat doe je nu allemaal in die tijd? Geen één Yogales is hetzelfde. Het hangt altijd af van de Yoga locatie, de Yoga docent en de soort Yoga die je volgt. Zo is iedere les weer een unieke ervaring. Zelfs al volg je steeds dezelfde les, geen één les is exact hetzelfde. Jij bent ook niet iedere dag in dezelfde stemming en je lichaam reageert daar op. Maar wat zijn nu de algemene kenmerken van Yogalessen? Daar kunnen we je wel een antwoord op geven.

 

Opbouw van de Yogales

De meesten Yoga soorten kennen een vaste opbouw van de Yogales. In Ashtanga Yoga begint men bijvoorbeeld altijd staand en bij een Vinyasa Yoga kan de warm-up iedere les weer anders zijn: liggend, zittend of staand. Iedere Yoga soort heeft zo zijn eigen specifieke kenmerken. Het is daarom leuk verschillende lessen te volgen en te kijken wat bij je past. Het is wel goed om te weten of je houd van structuur of dat je liever elke les houdingen doet in een andere volgorde. Bij Vinyasa Yoga kan de docent namelijk creatiever zijn met de volgorde van Yoga oefeningen dan bij bijvoorbeeld een Ashtanga les waarin de exacte volgorde van de Yoga houdingen vast ligt.

Yoga soort

Verder kun je naast een bepaalde opbouw verwachten dat je mogelijk ook in stilte zit, dus mediteert, ademhalingsoefeningen doet en een lange ontspanning doet aan het einde van de les. Het kan zijn dat je mantra’s zingt (chant) aan het begin en/of einde van de les of bijvoorbeeld een intentie uitspreekt. Soms is er ook de tijd en ruimte om nog even na te praten na de les en ervaringen te delen. Zo zie je maar dat van alles mogelijk is. De Yoga soort geeft uiteindelijk de doorslag voor wat er over het algemeen gebeurt en in welke volgorde. De docent geeft er daarna haar eigen (extra) invulling aan.

De juiste Yogales?

Hoe kies je nu de juiste Yogales? Eigenlijk is het antwoord heel simpel. Je doet de Yogales die past bij de hoeveelheid energie die je hebt. Kies een Yogales en dus een soort Yoga op basis van hoe jij je voelt die dag.

Heb je veel energie? Dan kan je het beste een dynamische vorm van Yoga doen op die dag.

Ben je moe of ben je heel druk in je hoofd? Dan kan pittig bewegen goed zijn, maar ook juist het tegenovergestelde. Denk bijvoorbeeld aan een rustige Hatha- of Yin Yogales om maar iets te noemen.

Ben je heel moe, ook al willen we dit niet altijd toegeven? Dan zou je meer baat hebben bij een Restorative Yoga les waarin jij je lichaam de kans geeft echt tot rust te komen, alsof je de Reset knop indrukt.

Ga Yoga dus ervaren. Alleen dan kom je erachter wat voor Yoga lessen er zijn en wat Yoga voor je kan betekenen. Daarna kun je beter beslissen wat je steeds weer nodig hebt om in balans te komen. Kortom, luister goed naar je lichaam. Waar heeft jouw lichaam (en niet de stem in je hoofd) behoefte aan? Kies zo de Yogales die het beste bij je past.

Hoe weet je nu welke soort van Yoga je wilt doen?

Kijk eens bij Yoga soorten en geef antwoord op de vragen die we je daar geven als richtlijn

Veelvoorkomende termen Yogalessen

Misschien ken je de termen al, maar kijk anders eens bij Yoga Termen en fris je kennis op of leer meer over de meest voorkomende Yoga termen die er in een les worden gebruikt.

Tips Yogalessen

Lees ook de blogs over Yoga Tips en Yoga Tips voor Beginners. Hier lees je wat de regels en omgangvormen zijn in de meeste Yogalessen.

Zoek Yoga in de Buurt

Probeer eens een Yoga les!

Ga naar: Yoga zoeken

Welke Yogales past bij jou en waarom?

Laat van je horen en reageer op deze blog.

Geen Reacties

Sorry, the comment form is closed at this time.